Vi spiller ut sparkonge, makker følger med spar 6 og spillefører spar 4.
Makkers spar 6 tyder på enten 1 eller 3 spar, og spillefører dermed det motsatte.
Med singel spar hos spillefører, virker det rart å larsjere, men samtidig vet spillefører at du har 5 spar, så med 3 spar vil det være rart å larsjere, for at du kan fortsette med spar til stjeling hos makker.
Så hva har spillefører da?
Han har sannsynlig enten x AKQxxxx xxxx A eller x KQJxxxx Axxx A, og ser at hvis han stikker utspillet, får han ikke satt opp ruterstjeling, før motparten får spilt bordet fri for trumf. Håpet hans er derfor at du fortsetter med spar, slik at han får avblokkert sitt single kløveress, så han får kastet rutere på kløveren.
Derfor skifter vi trumf, for å hindre at spillefører får stjålet rutere.
10p for hjerterskift
7p for ruterskift (har fortsatt tid til å skifte til trumf)
5p for sparforsettelse