1) Meldeprøve
Svaret på hva du skal melde her, er veldig lett, DERSOM du skjønner hva makker spør etter..
Men det er kanskje ikke så lett å skjønne hva makkers 5NT, etter å ha passet i åpning, betyr? Eller kanskje er det nettopp passen i åpning som bør være det beste hintet her?
5NT har som regel en av 3 betydninger.
Enten kan det være en nødbrems på vei mot slem, ved at man mangler 2 ess. Det er opplagt ikke tilfelle her, at makker har ment 5NT som spill :)
Alternativ 2 er at det er "pick-a-slam", som ber makker melde den slemmen han tror er best. Da ville man med den aktuelle hånden meldt 6 kløver. Makker har normalt semi-tilpass i hjerter og lengde i de umeldte fargene. Har makker hjerterstøtte er det jo ikke noe poeng å lete etter andre lilleslemmer.
Men hva slags hånd kan makker ha for først å ha passet i åpning, for deretter kreve til slem uten å være garantert tilpass?
Selv med en hånd som QJ109xx -- -- KQJ10xxx (der jeg hadde åpnet, mens andre nok hadde begynt med pass), så kan man fortsatt ikke hoppe til 5NT og satse på at makker har 2 av 3 nøkkelkort.
Så jeg klarer ikke helt å se hvilken hånd makker kan ha, for at det skal være fornuftig at 5NT er pick-a-slam.
Det siste alternativet er at 5NT er storeslemsinvitt.
Det virker kanskje litt rart at makker skal storeslemsinvitere etter å ha passet i åpning først! Hva spør han i såfall etter? Antall konger?
Makker kan umulig ha kontroll på alle essene, etter å ha passet først, så da gir det ingen mening å spørre etter konger.
Makker må ha en skikkelig fordelingshånd med støtte i hjerter, og det eneste han da kan spørre etter, er om hjerterfargen vår er god nok til 7.
Og hvis man skjønner at makkers 5NT spør om hjerterfargen vår er god nok til 7, så kan vi ganske enkelt melde 7 hjerter med alle de tre topphonnørene, og stole på at makker vet hva han driver med.
Dette spillet er hentet fra 1. og 2. divisjon i fjor, og makker hadde AKxxxxx xxxxxx -- --, og 7 hjerter ( og 7spar på trumfen 3-1 eller bedre) var nedbrett, men det var nesten ingen som meldte 7. De fleste åpnet med 1 eller 4 spar på makkers hånd (noen til og med 2 ruter ekrens), og da var det omtrent umulig å få kontroll på meldingsforløpet.
Finn Fyllingslid åpnet derimot med pass, og når makkeren fulgte opp med 1 hjerter, fant han den geniale meldingen 5NT. Dessverre forstod ikke makkeren hans hva 5NT betydde, så han slo av i 6 hjerter, som ble sluttkontraken. Så de av dere som heller ikke skjønte hva 5NT betydde, kan trøste dere med at en 2. divisjonsspilller heller ikke fant ut av det!
2) Utspillsprøve
Etter meldingsforløpet vet vi at nord har minst 5-5 i minor, og fort 6-5 etter å ha meldt 5 ruter. Makkers dobling må enten være basert på et ess, eller på god trumf, men det er lite som tyder på at makker kan ha så veldig god trumf etter dette meldingsforløpet.
Hvis vi skal godspille et majorstikk, er kanskje hjerter der det er størst sjanse for å sette opp stikk, siden vi normalt har flere spar tilsammen enn hjerter, men på en annen side, hvis makkers dobling er basert på et ess, har han høyst sannsynlig spar ess, og da er det størst sjanse for at det er et sparstikk som kan forsvinne.
For å slippe å "gjette" feil major, kan man derimot spille ut ruter ess for å se bordet. Da ser man fort hvilken major man må skifte til.
I tillegg har det utspillet den fordelen av at makker kan fortsette med ruter når han kommer inn på sitt ess, slik at spillefører ikke får trumfet god kløveren. Slik så hele spillet (fra 1. div i år) ut:
Undertegnede spilte ut hjerter konge (som samtlige i 1. div gjorde mot 5ruter, men meldingsforløpene har nok variert litt). Som vi ser over, fikk da spillefører kastet en spartaper på hjerter ess, og fikk deretter stjålet 2 kløvere, og måtte gi bort 1 sparstikk og 1 i ruter for hjemgang.
Det måtte derfor spar ut, eller ruter ess og sparskift for å beite. Men merk hvor overlegent ruter ess er, fremfor spar. Gi nord 1-1 i major, fremfor dobbel spar, så har spillefører fortsatt 11 stikk med spar ut. Tar vi for ruter ess først, kan makker fortsette i trumf inne på sparess, slik at spillefører bare for stjålet en kløver. Denne gangen hadde han J10, slik at han kunne tatt kløverkutten, men har makker en av de, eller spillefører singel, så får han ikke lenger stjålet god kløveren, og vi må få et kløverstikk!
3) Fargebehandling
De to siste oppgavene var vanskelige, og det var ingen som fikk full pott.
For å vinne 6NT, er vi avhengig av å løse ruteren med maksimalt 1 taper. Her var det egentlig bare å sette opp alle mulige fordelinger, og finne ut hva som var beste spilleplan.
Sitter den 5-0 har vi ikke sjanser. Sitter den 3-2 er det ikke noe problem. Vi må altså se på tilfellene hvor den sitter 4-1.
Har enten øst eller vest QJ9x har vi heller ikke sjanser. Øst kan legge i knekten/damen når du spiller liten mot K10, og vil sitte igjen med Q9 over 1087.
Hvis vest har 9/J/Q singel, kan vi etter ruter ess, kutte ruteren. Stikker vest, sitter fargen 3-2 og vi er hjemme, og øst kan ikke legge i honnør fra QJxx, for da sitter han igjen med Qx over 108, der du kan presse ut damen.
Hvis øst har Q eller J singel, har du heller ikke sjanse med beste motspill. Men ser du noen vinnervarianter hvis øst har singel 9er?
La oss si at du stikker utspillet på hånden i syd, og fortsetter med ruter 10!
Hva skal vest gjøre da? Med Q9xx eller J9xx kan han bare legge liten, men legger han liten fra QJxx, seiler du bare 10'en, og dekker han, har han bare en honnør over 87.
Hvis vest på ruter 10 følger med Q/J/9 stikker vi med esset, og spiller ruter til kutt. Vi vinner da på samme måte som over med singel Q/J/9 hos vest. Legger han liten, går vi kun beit hvis øst har QJ9x eller singel Q/J, men da har vi uansett ikke vinnersjanser.
Å seile ruter 10 gir oss dermed en gratis tilleggssjanse på at øst kan ha singel ruter 9!
4) Spilleprøve
Det var noen som var inne på løsning på rundens nøtt, men som ikke helt klarte å se hvordan de skulle få det til.
Vi må bestemme oss for hvem som har spar konge.
Noen har foreslått og satse på at vest har sparkonge, i tillegg til blakk i trumf, slik at man kan spille spar ess og spar mot damen. Man må da ha sparen 4-3, med kongen i vest, samt trumfen 0-4, men man går i tillegg ekstra doblet beit om øst kommer inn på spar konge og får spilt trumf.
Har vest sparkonge, har vi derimot en innspillsskvisvariant. Man kan stjele seg frem og tilbake med kløver og hjerter, deretter ta ut trumfen til denne posisjonen:
Når vi spiller den siste trumfen blir vest skvist. Kaster han en spar, detter kongen under esset (du vet antall hjerter han har igjen), og kaster han en hjerter, spiller du hjerter knekt, og vest må spille spar fra Kx, der du har Qx igjen i bordet og Ax på hånden.
Men hvor sannsynlig er det at vest har spar konge, etter at øst har doblet? Han kan da umulig (lite sannsynlig) ha doblet kun på AQJ i kløver og evt. fire små trumf.
Vi antar derfor at øst har spar konge. Troy konkluderte i sitt svar med at vi da på en eller annen måte måtte spille inn øst, slik at han måtte spille spar fra kongen, eller evt. kløver til bordets godspilte kløver. Vi skal nå se hvordan vi får det til.
Vi starter med å spille en mellomstor kløver (øst dekker med knekten, det ble vi fortalt i oppgaven), og vi stjeler med ruter 6.
Vi fortsetter med hjerter til stjeling, og ny mellomstor kløver (øst legger damen), til stjeling med ruter 9. Ny hjerter til stjeling, og enda en mellomstor kløver, øst legger esset, til stjeling med ruter 10. Vi har nå kommet til følgende posisjon:
Ser dere nå hvordan vi kan få øst innspilt?
Vi har fulgt med på om vest følger på alle kløverrundene, og la oss anta at han har fulgt alle 3. Det er da størst sjanse for at ruteren sitter 1-3 (eller 0-4). Vi tar derfor to topprunder trumf, og ser at vest følger første gangen, men hiver en hjerter andre gangen.
Vi fortsetter så med en liten trumf, og siden vi har spart på 2eren, kan ikke øst unngå å bli innspilt. Han må nå spille spar fra kongen (eller kløver til bordets stående kløverstikk), og vi vinner kontrakten!
Vi gir altså opp et trumfstikk vi ikke hadde trengt å tape, for å få flere tilbake! (Og sitter trumfen 0-4, tar vi selvsagt 3 topprunder trumf, før vi spiller øst inn)
Hele spillet:
Noen mente at vest burde ha sparkongen for åpningen sin, men vests hånd er her, særlig i 1. hånd gunstig sone, men enn god nok til å åpne 2 hjerter etter mitt syn. Man kan jo gi vest sparknekt, og han vil ha 6 hp.
Neste oppgavesett er nok et par hakk mindre vanskelig, men best denne gangen var Troy med 31 poeng, som dermed klater opp til 3. plass i sammendraget.
Leif Juvik tok over sammenlagtledelsen, men det er tett bak:
1) Leif Juvik 50 p
2) Anders Dræge 49 p
3) Troy Broderstad 46 p